Nuffnang Code

AFZARIZAL

AFZARIZAL

Friday, October 5, 2012

1920's Fraser & Neave Envelope

Tempohari sewaktu meronda2 di daerah Pontian bersama Azrul Kolek, singgah sebentar ke rumah seorang Cikgu yang sangat suka berseloroh dengan kami hehehe..dan sebelum pulang diberinya kami sekeping envelope yang agak menarik perhatian ku walaupun sebenar-benarnya aku tidak mengkolek item seperti ini. Jika diperhatikan pada alamat yang tertera, surat ini diposkan kepada Chop Thye Seng yang beralamat di Batu Pahat Johore. Sungguh simple alamat yang dihantarkan tu. Kalau pada masa sekarang ni, mampos Encik Posmen dah humban ke sungai jika alamat tidak lengkap sebegini hahaha
Jika dilihat pada setem nya pula,tertera Chop di Singapore dan bersetem Straits Settlements. Dan aku pasti para blogger sudah mengetahui tahun bilakah setem ini. Tapi ini bukanlah tarikan yang buat aku tertarik walaupon pada hakikatnya ada kolektor yang minat pada setem-setem sebegini.
Jika dilihat pada belah belakang sampul surat ini, terpapar sebuah logo yang buat aku "waaaaa....Fraser & Neave" salah sebuah brand yang boleh la dikatakan berada di dalam celana kecilku. Korang pandai2 la takrifkan ayat aku tu hehe..Jika ada yang rabun ayam,Logo ini tertera Fraser & Neave Ltd Singapore dan ayat "It Is Recommended That This Bottle Be Placed On Ice Immediately Before Using"
Dan bertambah menarik apabila Chop Pejabat Pos Batu Pahat ni bertarikh 2 Feb 1929
"Keep It Until Hard To Find

No comments:

Post a Comment