Nuffnang Code

AFZARIZAL

AFZARIZAL

Tuesday, February 14, 2017

Resit Lion (M) Sdn. Bhd.

Sewaktu lawatan ke rumah Abd Dolah di Nusa Mutiara Johor Bahru, dia ada menghulurkan aku sekeping resit. Dia berkata, "kau ambik ni zal. Aku memang minat kalau dokumen2 ni. Sebab ada date tau zal." Bab2 dokumen ni kadang aku maleh simpan, tapi yang ini aku suka. Sebab apa? Sebab benda ni boleh beri aku info tentang berapa harga datang untuk kedai2 runcit
Kalau ikut pemahaman aku, Lion ni adalah subsidiari dari syarikat Fraser & Neave untuk memasarkan produk coca-cola. 7up aku tak pasti pulak. Dan sudah mula bertapak semasa Federation Of Malaya lagi.
Ok jom kita zoom tengok apa ada kat resit yang dikeluarkan pada 1 April 1969. Beralamat di No. 6, Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur. Jika google di alamat ni sekarang, memang dah takde dah kilang Lion ni. Air2 botol coca-cola dan 7up ini dihantar ke kedai Joo Heng Loong yang beralamat di no.318 Jalan Ahad. Tidak dinyatakan di negeri mana pulak. Kalau Jalan Ahad di Johor Bahru, terletak di Kampung Ungku Mohsin. Dan tapak kedai tersebut sudah digantikan dengan Persatuan Orang-Orang Cacat Johor Bahru. Di resit ini juga menyatakan cases atau crate mempunyai deposit 40sen dan deposit botol adalah 5sen. Harga pada masa itu juga rm4.50 1 case
"Keep It Until Hard To Find"

No comments:

Post a Comment