Nuffnang Code

AFZARIZAL

AFZARIZAL

Monday, November 28, 2016

Hard Plastic Coca-Cola Double Sided Sign

Sewaktu aku pergi sesi korek mengorek bersama abang dollah di Yong Peng, Johor, terdapat satu sign yang masih tersergam indah di luar sebuah kedai runcit di sebuah satu persimpangan tiga. Maka ini membuktikan yang signage ini wujud di Malaysia dan pernah digunapakai di kedai2 runcit yang menjual coca cola.
Design di kedua2 belah adalah sama. Sign ini dikeluarkan oleh pihak Fraser & Neave (M) yang kiranya aku boleh menganggarkan sign ini dikeluarkan pada tahun era 1990-an atau lebih tepat lagi pada tahun 1993 jika dilihat pada logo yang tertera pada signage ini. Size double sided sign ini adalah lebih kurang 1 kaki. Lebih kurang juga dengan bull's eye button coca cola yang pernah digunakan di malaysia suatu ketika dulu.
Sign ini dikeluarkan oleh RTC Industries yang beralamat di Chicago, USA. Aku cuba mencari nama company ini, tapi malangnya company ini sudah tidak beroperasi lagi. Nombor telefon yang tertera disitu juga sudah tidak wujud lagi. Begitu juga dengan product code yang disertakan, aku cuba search di google, tapi memang dah tak wujud. Sign yang kami jumpa di Yong Peng, kini disimpan kemas oleh abang dollah. Kondisi sign itu hanya dimakan hari pada sebelah side sahaja, berikutan side itu terdedah pada cahaya matahari. Sign yang aku dapat ini adalah kelihatan sempurna sedikit. Warnanya masih terang di kedua2 belah side. Dan aku membeli sign ini melalui seorang runner coke tersohor iaitu Azmi dengan harga rm150 yang pada aku kira berbaloi. Jika anda seorang kolektor tegar coca-cola malaysia, sign ini wajib wujud di galeri anda!
"Keep It Until Hard To Find"

No comments:

Post a Comment