Nuffnang Code

AFZARIZAL

AFZARIZAL

Tuesday, November 29, 2016

Poster/ Kalendar Drinho 1983

Sewaktu zaman era 1980-an, terdapat trend dimana kebanyakan poster/ iklan didatangkan sekali dengan kalendar. Jadi pada awal tahun, kedai2 runcit akan mendapat sekeping pengiklanan yang boleh aku sebut sebagai poster kalendar. Dengan strategi yang macam ni, secara tidak langsung pekedai atau orang ramai boleh melihat tarikh dan juga melihat produk yang ingin di promosikan. Dengan ini, jualan produk ini akan meningkat. Disini terdapat sekeping poster kalendar yang bermaterialkan kadbod, yang masih elok lagi keadaannya. Poster kalendar ini aku dapatkan daripada seorang teman di Rengit, Johor. Dan harganya aku sudah lupa. Tapi jikalau aku beli tu, bermaksud berbaloi lah harganya. Bermaksud murah laaaa aku dapat poster kalendar ni hehehe..ha cerita pasal aku selalu dapat barang murah, ada la sekali ni, aku berminat pada satu poster yang ada kat fb. Boleh la aku namakan dia sebagai Z. Aku tak berapa rapat dengan Z. Malah tak pernah berchat2 di fb. Maka ada seorang rakan aku bernama A yang aku lihat dia mengenali Z tapi tak sebegitu rapat. Maka aku menggunakan A untuk bertanyakan harga poster itu pada Z. Nak tahu apa Z cakap pada A? "Aku tahu si afzarizal tu tak berani angkat poster kalau harga macam ni" Bermaksud, aku ni selalu dapat poster dengan harga murah, maka si Z sangka aku takkan berani ambik poster yang harga mahal tu haha si sengal A ni pon satu, pegi mention nama aku kat Z kenapa? kalau macam tu, baik aku terus direct pm si Z kahkah lepas ni sumpah aku taknak mintak tolong orang tanyakan harga lagi. Tapi yelah prediction orang terhadap kita, kita tak boleh nak halang. Aku bukan tak berani laburkan amount yang besar pada sesuatu barang, cuma aku sering berpuasa, menahan napsu dari membeli barang2 yang tinggi harganya. Tapi balasannya, aku sering terjumpa item yang sama, dengan harga yang jauh lebih murah. Sebab rezeki tu kita tak boleh cakap. Ok dah melalut. Kita sambung pasal Drinho ni
Drinho adalah salah satu produk daripada syarikat Lam Soon yang mula beroperasi pada tahun 1950 di Jalan Jurong Kechil, Temasek. Yang kemudiannya beroperasi di Petaling Jaya pada tahun 1958 sehinggalah ke hari ini. Kelihatan subjek di dalam poster sedang keriangan bermain white water rafting dan rock climbing. Dan setelah penat, mereka memilih air kotak drinho pelbagai perisa seperti plam masam, laici, kacang soya, oren, teh bunga kekwa dan teh herba untuk menghilangkan dahaga la aku syak
"Keep It Until Hard To Find"

No comments:

Post a Comment