Nuffnang Code

AFZARIZAL

AFZARIZAL

Sunday, November 13, 2016

Seletaris Mineral Spa Water

Cerita mengenai mata air panas di Temasek ini hanya boleh didapati di Sembawang Hot Spring sahaja. Mata air ini mulanya dijumpai di Sembawang pada tahun 1908 oleh W.A.B Goodall yang dimiliki oleh Seah Eng Keong di dalam ladang nenasnya. Yang kemudian diuji di Eropah dan terbukti mata air itu selamat diminum. Dan Seah Eng Keong telah men 'set up' Singapore Natural Mineral Hot Spring Company dan menjual air tersebut dengan nama Zambun atau dalam bahasa melayunya adalah Air Jamban. haha betul ke? Kawasan itu akhirnya ditukar pada nama Seletar Hot Spring. Kampung berdekatan pun dinamakan dengan nama Kampung Ayer Panas. Jika dilihat di dalam peta lama, kawasan ini dilihat berdekatan dengan Sembawang Road dan Mandai Road.
Pada tahun 1921, Fraser & Neave Ltd. telah membeli syarikat ini dan membina sebuah kilang air botol pada tahun 1933. Semasa perang Jepun (1942-1945), tempat ini telah diambil alih oleh tentera jepun dan menjadikan ia tempat mandi dan rekreasi pada pegawai tentera jepun yang kemudiannya terkena tempias pengeboman pihak tentera British pada tahun 1944. Pada tahun 1960, tempat ini menjadi tumpuan para taik judi untuk mandi disitu untuk mendapatkan nasib yang baik sebelum race kuda bermula.
Dan pada tahun yang sama. para penduduk kampung menyarankan agar pihak berkuasa menjadikan kawasan tersebut sebagai resort untuk tumpuan pelancong. Tetapi pihak Fraser & Neave telah membangkang cadangan dari orang kampung dengan menyatakan para geologi tidak menemukan sebarang sumber di kawasan itu haha pandai jugak F&N ni ya. Lima tahun selepas itu, idea untuk air spa ini muncul kembali. Dan pada tahun 1967, Fraser & Neave Ltd. telah membina sebuah kilang air botol yang diuruskan oleh anak syarikatnya iaitu Semangat Ayer Limited.
Kelihatan Menteri Pertahanan Singapura 1967 bersama Chairman F&N Ltd. iaitu Tan Chin Tuan semasa perasmian kilang tersebut yang bernilai SGD1.5 juta pada fasa pertama pembinaanya.
Aku lupa bagaimana aku perolehi botol ni. Mungkin ingatan aku dah lemah sekarang ni haha..tapi ghese hati aku, botol ni aku dapat dari pemberian seorang rakan baik aku dari Temasek. Warna botol kaca ini amat menarik pandangan aku iaitu hijau ke biru biruan ataupon boleh aku katakan aqua.
Dibotolkan untuk Semangat Ayer Ltd.
Di bahagian belakang pula, terdapat paparan tentang report analisa tentang kandungan air mineral spa ini. Fuh! Memang power!
"Keep It Until Hard To Find"

No comments:

Post a Comment