Nuffnang Code

AFZARIZAL

AFZARIZAL

Thursday, November 24, 2016

Tray Ang Sai Red Lion

Nampaknya dah lama aku tak up entry pasal tray. Lagipun keluaran tray di malaya ni tak banyak. Boleh dikira pakai jari. Dan hampir semua kolektor di malaya ni hampir game kesemua koleksi tray yang ada. Aku pun tidak fokus ke tray ni sangat. Bak kata orang buat ada2 jelah. kalau ternampak yag murah, beli. Kalau takde, takla merengek pun haha Sewaktu kawan aku si Blurguyz meronda di flea market di Temasek, maka beliau ternampak satu tray yang keadaannya amat daif. Dia call aku bertanya sama ada aku dah ada belum tray ang sai ini? Dengan pantas aku cakap ambik je. Aku bertanya condition ok ke? Dia kata " Kalau aku letak bawah lampu, memang rupa dia macam seluar katuk P.Ramlee dalam cite bujang lapok haha" maksudnya memang banyak lubang2 kecil sunbeam. Seingat2 aku harganya juga bawah dari sgd100. Tapi aku pejam mata je. Aku cakap ambik!
Setelah dibersihkan secara ala kadar, barulah berseri sikit tray ni.
Red Lion ni diperkenalkan oleh Fraser & Neave pada tahun 1950an. Ia adalah sesuatu yang baru atau boleh dikatakan sebagai minuman yang ranggi atau hipster sikit pada masa itu jika nak dibandingkan dengan produk2 yang terdahulu. Dengan rekaan botol yang baru, sebagaimana tersergam indah diatas bangunan Fraser & Neave di Jalan River Valley Temasek
Kelihatan pada tahun 1955 wanita juga sudah dieksploitasi di dalam The Singapore Free Press bertarikh 29 Oktober 1955 yang mempamerkan iklan F&N
Jika merujuk pada sumber2 yang TAK boleh dipercayai heheh, ada yang mengatakan Red lion ataupun ang sai (cina) mahupun singa merah (melayu), ini terdapat dalam dua variasi. Iaitu oren dan jus nenas. Ataupun di mixkan kedua2 nya. Aku memang tak dapat nak pastikan sebab aku tak berpeluang untuk sedut air ini terus dari botol menggunakan straw
"Keep It Until Hard To Find"

No comments:

Post a Comment