Nuffnang Code

AFZARIZAL

AFZARIZAL

Sunday, October 23, 2016

Sir Ibrahim Park Fund 40th Commemorative Pin

Sudah lama jugak aku menyimpan pin ni..aku perolehi semasa lawatan ke rumah Uncle Ali. Aku beberapa kali jugak nak up tentang kewujudan pin ni. Tapi disebabkan kekurangan info, aku terpaksa mengkensel niat aku untuk up pin ni. Jadi setelah kesian lamanya pin ni terperap, tanpa sebarang info, maka aku up jugak lah hari ni. Hanya untuk menunjukkan bahawa pin ini wujud. Aku ada lah jugak aku bertanyakan kepada pekerja Muzuium Di Raja Abu Bakar, tapi semua jawapan yang aku terima adalah hampa. Aku nak bertanya pada Pengarah Muzium Dato' Paiman Keromo pun segan2 juga. Takut jawapan yang diberikan tidak menepati kemahuan aku. Jika dilihat pada tarikh yang tertera 1895-1935 iaitu 40 tahun. Sultan Ibrahim atau gelaran sebenar Major General Sultan Sir Ibrahim Al-Masyhur Ibni Al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar Al-Khalil diputerakan tanggal 17 September 1873 dan menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 8 Mei 1959. Jika dilihat pada tahun awal pin ini pada tahun 1895 ianya adalah tahun Sir Ibrahim ditabalkan menjadi Sultan Johor. Dan pin ini dikeluarkan pada tahun 1935. Dah berumur 81 tahun juga pin ni ya. Masih tahan dan kekal lagi warnanya. Saiznya juga adalah sangat kecil lebih kurang 1 inchi sahaja. Terdapat paparan imej Sir Ibrahim beserta bulan dan bintang. Serta tulisan 'In Commemoration Of The 40th Year Reign Of H.H. The Sultan Of Johore'. Di Bawahnya pula tertera 'Ibrahim Park Fund'. Aku cuba google apa itu Ibrahim Park Fund tapi tidak ketemu sehingga sekarang. Yang ada hanyalah Yayasan Sultan Iskandar dan juga Yayasan Sultan Ibrahim yang terkini. Frust jugak aku tak ada siapa yang boleh menceritakan tentang Ibrahim Park Fund ni
"Keep It Until Hard To Find"

No comments:

Post a Comment