Nuffnang Code

AFZARIZAL

AFZARIZAL

Monday, May 17, 2010

Sesi Carigali 1

tanggal 15 mei 2010 yang lepas,aku dan abg dollah bersiap pagi2 lagi untuk sesi korek yang berikutnya yang dinamakan sesi carigali.bertolak dari JB ke daerah sebelah JB yang berdekatan.sebab ada banyak algi kedai yang kami belum redah.perjalanan pagi tu terasa macam tak berapa SUUN bagi aku.entah kenapa.mungkin kerana abg dollah dah tersalah jalan.sepatutnya mengikut plan aku,lalu tempat lain,tapi dia ingat tempat lain.tapi tak apalah.mungkin ada rejeki di sebalik tu.dan kami singgah di sebuah kedai yang agak lama.dari luar kami dah terpandang tin sign sunkist yang dah hampir reput dan tin sign dumex yang agak uzur.aku pon tak bersemangat nak ambil gambar pada pagi tu.sedang asyik membelek2 dalam kedai tu,sedang abg dollah dok menggoreng,apek kedai tu bgtau dalam bahasa cina pada bini dia yang bermaksud lebih kurang begini "jangan bagi itu budak masuk,nanti dia ambil barang" aku pon dengan panas hati terus menjawab dalam bahasa melayu,"apek wa datang bukan mahu curi barang,kalau wa mahu barang,wa beli,tak curi punyaa" apek tu diam aja..lagi la buat aku takde mood.terus kami berdua blah dari situ.
perjalanan di teruskan ke atas.dan mata aku terpandang 1 kedai refill air soda.maka kami pun berhenti lah.dan di sebelah kedai tu ada kedai runcit yang ini..

nampak tak para blogger begitu banyak crate huhuhhu..dan masih ada air botol2 tu..tak semua,tapi adalah sikit..apalagi,abg dollah pon jadi tukang karut dengan pakcik kedai tu..sedang abg dollah tengah kumpul botol2 yang ada air,aku pon meronda la dlm kedai..

daripada carigali yang kami buat di kedai tu,ni lah hasilnya..
satu crate air F&N tonic yang ada air,botol sunkist,fanta dan lain2..

masa abg dollah masuk kat dalam rumah di belakang kedai ni,jumpalah gelas Sir Ibrahim ni..

ada satu almari kat belakang kedai ni yang aku geledah dan banyak surat2 lama,transkrip peperiksaan universiti of columbia..sebab anak pak haji ni dah menjadi seorang professor kat universiti..almari dia ni,next session aku nak beli dengan harga rm20 haha..abg dollah gelak aku nak offer rm20.takpe bang..saya akan buktikan almari tu akan saya dapat dengan harga rm20 hahaha..bila dah geledah almari tu,jumpa lah barang2 ni..
majalah sarina tahun 1977

dan kotak aluminium nestle cornflakes

dalam kedai dia pun kami sapu iaitu kalendar tahun 2001

ceper..

dan juga iklan rokok apa entah ni..

dan kami pun berlalu dengan bayaran kesemua barang tu dengan harga rm5 aja..murah kan?

kami pun bergerak ke kedai sebelah,tapi hampa..tiada barang untuk kami kumpulkan..yang ada cuma signbod plastik dunhill ni aja yang dibuang bersepah2..

perjalanan kami diteruskan lagi ke hadapan..dan dari luar aku dah terpandang botol2 air yang masih ada air diletakkan tepi jalan aja..aku pun masuk ke dalam kedai dan menggeledah barang 1 per 1 tanpa kebenaran haha..aku biasala memang style TERJAH.takde nak mintak kebenaran..buat macam rumah sendiri.dengan selamba masuk store kedai orang haha..dan tiba2 muncul la sorang haji ni tanya aku carik apa.aku cakapla nak carik barang lama..dia kata berapa awak boleh offer?"aku ada barang lama.kalau barang 20 tahun lepas,rm200.kalau 50tahun lepas,rm500.kau berani nak offer aku berapa?" peh punya berlagak si haji ni.badan dah la kerempeng.sekali aku ketis,bertabur tulang haha..takpe2..aku rilek lagi.."saya tak kesah pakcik,kalau kena dengan keadaan barang tu,saya berani letak harga.pakcik bawak la keluar barang.apa barang barang yang ada?jangan cakap je" nak tau apa haji ni cakap?"aku dah jual dah..dulu ada signbod white horese ada orang beli rm150.." haha kolektor bodoh mana la yang offer si haji kudukut ni harga macam tu.cakap besar,itu ini tapi 1 barang pon tak ada! tin rokok la..signbod la..bebual gedegak sial haji kudukut ni..aku memang maki dia banyak kali dalam hati.abg dollah pon tak tau aku maki pakcik ni dalam hati haha..setelah abg dollah mengumpulkan 7 biji f&n hijau siap air,tanya lah berapa bayarannya? rm14 katanya.aku pon sergah la"eh pakcik,apa mahal sangat sampai rm14?murah2 sudahla..daripada pakcik letak luar,lagi la orang kebas,pakcik tak dapat apa2" dia pon emnjawab,"berani la orang nak curi,aku parang tangan dia" wah2 kau si haji kerempeng ni..berlagak nak mampos bebual..suka2 je nak parang tangan orang.sekali aku parang kepala kau baru tau..habuk pon tarak!masa aku nak blah tu,sempat aku merembat coaster kat atas kaunter cashier pakcik tu haha pegi mampos la pakcik,bebual melayu dengan melayu pon nak berlagak,rasakan..

No comments:

Post a Comment